Panfueppel -







Frågestunden - Svar

Okey, här kommer då svaren till frågestunden! :D

< ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >

Sh123
Jag undrar hur din header blir så genomskinlig, alltså att de ritade pandorna liksom ligger ovanpå bakgrundsbilden?
Och en andre frågan.. men jag skulle gärna vilja ha min blogg tipsad :)

Svar: Genomskinlig bakgrund får man om man tar bort bakgrunden och sparar bilden i formatet PNG.
Tyverr tipsar jag inte bloggar. Dock byter jag ju länkar, mer information om det finns HÄR


Lizzie_123
Kan du berätta hur du liksom skriver och lägger in bilder på photoshop ...För på min Photoshop kan man bara skriva...Och lägga in bilder för sek :S
Är du snart klar med den nya gratis designen?? Du gör så bra så jag kan inte vänta :)

Svar: Jag bara drar in bilderna till photoshop ikonen i menyn. Då ploppar bilden upp i en ny fli i photoshop och man kan redigera och lägga till text osv osv. 

Jag gör designer så fort ja bara hinner och kan, men jag är inte gjord av tid och fantasi och ibland dröjer designerna mer än väntat. Skulle uppskatta om du/ni hade tålamod att vänta, för det är inte så lätt som ni kanske tror.



Rebecca10
Är det du som ritat pandorna på headern? De är supersnygga!

Svar: Ja, dem har jag ritat själv. Tackaar ♥ :)



Elon00
Vilken är din favorit färg?
Vilken är din favorit mat-rätt?
Vilket är ditt favorit djur?
Och så undrar jag om du kanske kan förklara hur man gör en egen design/header och hur man sedan lägger in den.
Förklara gärna steg för steg, enkelt för nybörjare, gärna med bilder också :P

Svar: Jag gillar alla färger, jag är en rikig färgbomb och har ingen speciell favorit. Men korallröd är jättefint!
Favoritmat är kanske grillad ox filee med nypotatis och kantarellsås. ♥
Pandor och hamstar är nog bland mina apsoluta favoriter, men ja gillar många andra djur också.
Lite svårt att förklara steg för steg eftersom det inte rikigt finns några. Det första man skall göra (enligt mej) då man skall göra en design så är väl att bestämma färg och leta upp några färgkoder. Sen är det väl bara att ändra här och där i stil- och kodmallarna så att man blir nöjd. Det är lite svårt att förklara när ja inte gör det i nån speciell ordning själv. :S
Skall man göra en header så brukar jag välja ut några bilder först. ;)



Nooti
Hur gör man en bild på bakgrunden så att bara inläggen och menyn rör sej?

Svar: Man börjar med att ladda upp den bild man vill ha och så kopierar man bilden URL. Sen går man in på design och redigera stilmall. I första stycker (body { ) så skall man sätta in bildens url efter "background" så att det börjar se ut såhär: background: #FÄRGKOD url(http://BILDENSURL) fixed;
Fixed efteråt förg så att bilden står still och det är bara inläggen och menyn som rör sej. :)



Melker21
Du vet där det står exempel Kommentarer 2? Hur ändrar man färgen på den texten?

Svar: I stilmallen finns det stycken som ser ut såhär:
a {color: #000000;text-decoration:underline;}
a:hover {color: #000000;text-decoration: underline;}

Det finns 3 sånahär stycken. Leta under **entry headers** så hittar du nog. Ändra färgkoden till den färg som du vill ha texten. Alltså byt ut #000000 till en färgkod som du vill ha texten. :)



Rebecca10
Det här är en ganska personlig fråga, som du inte behöver svara på....men hur gammal är du?

Svar: Egentligen är jag inte rädd att säga hur gammal jag är, men det är något jag har fått för mej att vet ni det så ändras hela er bild av mej. Ja vet att det inte är så, men det känns ändå bäst för mej att låta det vara lite mystiskt. :/
Men så mycket kan jag säga, att jag är äldre än de flesta på panfu men jag är yngre än Lomise. Sen får ni tro och tycka vad ni vill. ;) Lessen om ja gjorde dej besviken.



Anonym
Vad har du för Photoshop?

Svar: Jag har Adobe Photoshop CS4. Och ja, det kostar. ;)


Max-tjej
Jag undrar hur man laddar in hypercam 2

Svar: Tyverr har jag ingen aning. Det måste du tyverr fråga nån annan. :S


Maii
Vad är din Favoritfärg?
Vad är din Favoritmat?
Vad är ditt Favoritdjur?
Vilken är din Favorit blogg?

Svar: Favoritfärg -mat och -djur hittar du svar på lite högre upp i inlägget. ;)
Favoritblogg.. Jag har nog ingen speciell favorit. Panfubloggen. Annars gillar jag fotobloggarna Michaela D och Lina Foto. Och alla era panfubloggar såklart! ;)



chickago
Vet du varför panfu kommer från tyskland?

Svar: Nej ingen aning. Det kanske var en tysk som kom på det först och sen gjorde det internationellt (över hela världen) eller så har man sålt panfu dit för att dem har typ billig skatt eller något. Ja vet inte riktigt.


Lola100
Jag tänkte ha en bild som bakrund på min blogg, jag följde din beskrivning men jag fatta inte.. Det stod ju färgkod PLUS url(bildkod). Du får förklara lite närmare för mig, tack.

Svar: Alltså, när man skall ha en bild som bakgrund så börjar man med att ladda upp den och kopiera bildens url (http://BILDENSURL). Sen går man in på design och redigerna stilmall och under styckert body { högst upp så lägger man in bildens url som man kopierade så att det blir såhär: background: #FÄRGKOD url(http://BILDENSURL);


Nioo
Hur gör du bildlänkar?

Svar: Kolla DETTA inlägg. :) Fråga om du inte förstod!



Pappare
Kan du vara så gullig att ge min blogg reklaaam? :) <3

Svar: Tyverr så tipsar jag inte, eller gör reklam för bloggar. :S Det är inte min grej.


Melker21
Hur lägger man ut en header på blogg.se?

Svar: Kolla DETTA inlägg. :) Och fråga om du inte förstod!



Chloes
Vilken photoshop har du visa den gärna på bild. :)
Skulle du kunna förklara lite om photoshop har precis börjat lärt mig lite.

Svar: Jag har Adobe Photoshop CS4.

Vet inte rikigt hur jag skall förklara. Jag lärde mej själv genom att testa mej fram. Jag tror det är det bästa sättet att lära sej på. ;) Dessutom är jag inte så bra på photoshop själv såatt jag vet inte ritigt vad jag skulle förklara.

< ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >  < ◊ >

Det var alla frågor jag fått. :)
Men ni vet väl att ni när som hällst kan fråga mej vad ni vill i en kommentar eller på mail!? Jag svarar på ett eller annat sätt! ;)
Hoppas ni är nöjda med svaren! Och kommentera om det var något ni inte förstod.

Kommentarer
Postat av: OX

OX-file då äter du ju upp mig! Hjälp!

2011-02-06 @ 19:43:46
URL: http://panfuox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback