Panfueppel -







Expedition till Nui och Trawui #7

Del 7 – Slutet skrivet av Busterbudgie
- Har resan gått bra, frågade den ena lilla varelsen. Jag tror att det var Nui.
- Jadå, svarade jag. Det här är min marieta Missi och min tigerbolly Tigger.
- Vill ni följa med oss hem och äta något? Jag gissar att ni är vrålhungriga. Nu var det Trawui som talade. Jag nickade och följde efter dem. Vi gick igenom en liten stad. Där bodde varelser som såg ut som Nui och Trawui. Ingen varelse var lik den andra. Alla var i olika färger och olika mönster. De bodde i små hus som såg ut som svampar. Husen glittrade i olika glada färger och några varelser klättrade runt på husen och satte upp gröna, vita och röda stjärnor.
- Vad gör de för något, frågade jag.
- De pyntar inför Tratena, sa Nui.
- Det är det som ni i Panfu kallar Jul, sa Trawui.
- Jaså, svarade jag. Jag hoppas att jag kommer hinna hem till jul. Julen i Panfu är så mysig.
– Nu är vi framme, sa Nui och Trawui i kör. Jag följde efter dem in i ett litet hus, som var lika utsmyckat som de andra. Missi och Tigger skuttade efter och satte sig på varsin kudde vid ett litet runt fönster.

På det runda bordet som stod mitt i rummet satt en liten, lila fågel. Den tittade på oss med stora, röda ögon.
- Vad är det där för något, frågade jag och pekade på fågeln.
- Det är en Terisaka, sa Trawui. De är mycket ovanliga och finns bara här på planeten Chiconhuelcatl. De gillar att äta av våra blåa chokladträd.
- Chokladträd, frågade jag. Mmm, jag har inte ätit choklad på jättelänge.
- Jag har lite chokladträd här, sa Nui och räckte mig en skål med något som såg ut som blåa kvistar, i en limegrön sås. Jag tog upp skeden, som var format som ett pandahuvud, och smakade lite.
- Mmm, vad gott det var, sa jag och slickade mig om nosen.
- Så bra, sa Trawui och satte sig vid bordet.
- Men nu vill vi veta allt som har hänt i Panfu sedan vi var där senast. Nui satte sig även hon ner och drog till sig en skål med chokladträd och började mata Terisakan. Jag nickade och började berätta.

Några timmar senare följde Nui och Trawui med mig till rymdskeppet.
- Vad tråkigt att du redan måste åka, sa Nui.
- Ja, sa jag och gav henne en kram. Missi och Tigger hade redan skuttat in i rympskeppet.
- Vi kommer snart och hälsar på i Panfu, sa Trawui och gav mig en kram.
- Vad kul, sa jag. God Jul och Gott Nytt År.
- God Tratena och ett Gott Nytt Chatena, sa Nui och Trawui i kör.
- Hej då, sa jag och gick in i rymdskeppet och satte mig på min plats. Jag vinkade åt Nui och Trawui när skeppet lyfte.
När jag kom högre upp såg jag alla ljusen från staden lysa upp nästan hela den ovala, ljusgröna planeten. Det såg väldigt fint ut.
Nu började resan hemåt mot Panfu. Jag hoppades att jag inte skulle fastna någonstans igen.

Slut!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback