Panfueppel -







Ändra färg på designen

Såhär skall du göra om du vill ändra färg på designen.
Man måste ha färgkoder till detta. Färgkod är en kombination av bokstäver och siffror. Till exempel svart är 000000 i färgkod och vit är ffffff.
HÄR är en bra sida med färgkoder. Ni skall titta på koderna i raden Hexadecimal. Det står högst uppe.
En färgkod kommer alltid efter staket. Staket = #
Vill ni inte bara ha en färg utan en bild så kopierar ni bildens url alltså http://BILDENSURL och skriver in en sånhär grej efter background: #FÄRGKOD url(http://BILDENSURL)

När man skall byta färg är det ju bra att veta vad som är var i stilmallen (för det är i stilmallen man byter färgerna) så jag tänkte ta och visa er lite vad som är var.

body {
background: #
FÄRGKOD
Body är själva bakgrunden på bloggen. Jag har ränder där.

#header {
background: #
FÄRGKOD
Header är såklart headern. Här har de aldra flesta en bild. Så vill du ha en bild skall du lägga till denna text url(http://BILDENSURL)

#side {
background: #
FÄRGKOD
Side är menyn. Alltså den långa raden med senaste inläggen och allt dedär.

#content {
background: #
FÄRGKOD
Content är delen där inläggen syns.
Under "rubrikerna" header, side och content finns det ngt som ser ut såhär:
border-top: 3px solid #FÄRGKOD;
border-right: 3px solid #
FÄRGKOD;
border-bottom: 3px solid #
FÄRGKOD;
border-left: 3px solid #
FÄRGKOD;
Detta är ramen runt header, meny och inlägg.
Alltså på min blogg är det de små mörkblåa kanterna. ;)

Sen kommer det inte så mycker mera färg. Det är något på nån text här och där men inte mycket mer.
Efetr #content { kommer små små detaljer om länkar och textstorlek och sånt.
Hoppas ni förstod!


Kommentarer
Postat av: Bobby10

Tack så himla mycket för tipset! :( Bara för att du sa det så blev min blogg förstörd jag som ville bli en bloggare! :'( Så jag säger bara TACK igen och Heej då För jag kommer inte kolla på denna bloggen längre bara för det så jag kanske ska säga tack och heej! :´(

2010-11-11 @ 16:16:25
URL: http://johnjohngg.blogg.se/
Postat av: Rebecca10

Jag hittar inte border-left: 3px solid #FÄRGKOD;

2011-01-15 @ 13:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback